Rummikub
Versie history
1.1 (dank Monique)
- Undo per zet ipv complete reset
1.0
- Computer ondersteuning voor jokers
0.9x
- Eerste ondersteuning voor jokers
- Automatisch combineren ook met grotere sets
0.8 (dank Ina)
- Minimaal 30 punten nodig bij eerste keer neerleggen
- Winnaar indien alle stenen weg zijn
- Optie 'Pas' ipv 'Steen' wanneer de stapel leeg is
0.7.x
- diverse bugfixes mbt de AI mode
0.7
- inzichtelijk wanneer iemand een nieuwe steen vraagt
0.6
- computer kan op het bord nieuwe combinaties maken
0.5
- computer kan combineren met 2 stenen en 1 van het bord
0.4
- computer kan combineren met 2 vrije stenen van het bord
0.2
- Eerste speelbare versie
- (zonder jokers)
- (zonder controles)
- (computer kan nog niet aanleggen)
- (computer kan nog niet combineren)
Wensen en issues kunnen gemeld worden via
mail
twitter
Kies Starten in het hoofdscherm om te beginnen.
In het eerste scherm kan een naam worden ingevoerd. Deze naam wordt in een cookie bewaard en
de volgende keer automatisch aangeboden. Wanneer er geen naam wordt ingevoerd, wordt door het
systeem zelf een naam gegenereerd (b.v. Speler 1). Wanneer een geldige twitteraccount wordt
ingevoerd, worden de spelernaam en avatar zoals deze bij twitter bekend zijn opgehaald
en gebruikt. Tevens is er ondersteuning voor gravatar email adressen waarbij het gedeelte voor @ als naam wordt beschouwd.
Het tweede scherm is een gecombineerd 'host' / 'join' scherm. Er bestraat de mogelijkheid om een
(beveiligde) sessie te starten of te joinen. De host kan een sessie naam ingeven of deze leeglaten,
in welk geval deze door de computer wordt gegenereerd. Een beveilgde sessie kan alleen gejoined worden
wanneer het juiste wachtwoord wordt ingegeven. Een rode sessie is inmiddels begonnen en kan niet meer
gejoined worden
De host kan het spel starten wanneer er 2 spelers aanwezig zijn. Zolang er nog niet een andere speler is gejoined, kan de host Toevoegen
kiezen, er wordt dan een AI speler toegevoegd. Je speelt dan tegen de computer.
wordt dan een AI speler toegevoegd. Je speelt dan tegen de computer.
Wanneer het spel gestart is verschijnt het speelbord. Het grijze vlak is voor beide spelers zichtbaar. Iedere speler ziet onderin
zijn eigen stenen. Deze zijn per kleur en daarna oplopend gesorteerd, door op de Sortering knop te klikken wordt deze aangepast.
Door op een steen te kliken, wordt deze op het bord gelegd. Automatisch wordt deze aan
een bestaande 'set' toegevoegd wanneer dat relevant is. Wanneer er in dit voorbeeld
achteraanvolgens op de rode 11, 12 en 13 wordt geklikt, en daarna de zwarte
2, 3, 4 en 5, ziet het bord er na iedere klik als volgt uit:
De sortering op het bord is zodanig, dat incomplete sets of losse stenen altijd als eerste geplaatst worden, vandaar dat de zwarte 2 en 3 in eerste
instantie vooraan staan. Nadat de 4 (en 5) zijn toegevoegd (en automatisch gekoppeld), verschijnt deze set dus na de rode set.
Op het bord kunnen combinaties veranderd worden. Door op een steen in een set te klikken, wordt deze set gesplitst.
Wanneer op de meest linker of meest rechter steen geklikt wordt (of een set met dezelfde stenen), dan wordt deze steen loggekoppeld.
Klikken op de 3 ontkoppelt deze van de set.
Wanneer er op een losse steen geklikt wordt, dient daarna de set te worden geklikt waar deze steen aan vastgekoppeld moet worden.
Klikken op de set 4, 5, 6, 7, 8 voegt de 3 weer toe.
Klikken op de 6 splitst de set in 2 sets.
Klikken op Klaar geeft de beurt aan de volgende speler. Wanneer er tijdens het veranderen van het bord op Reset wordt geklikt, wordt het bord
(en de stenen) teruggezet naar de situatie aan het begin van de beurt.